Prokuratura Rejonowa Sosnowiec-Południe skierowała do sądu akt oskarżenia przeciwko dziewięciorgu obcokrajowcom, którzy odpowiadają za liczne cyberprzestępstwa. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, oskarżeni pochodzą z Ukrainy, Gruzji i Mołdawii. Wśród nich jest ośmiu mężczyzn i jedna kobieta w wieku od 23 do 40 lat.
Podszywali się pod pracowników banków
Sprawcy podszywali się pod pracowników banków, dzwoniąc na losowo wybrane numery telefonów w całej Polsce. Informowali swoje ofiary o rzekomym zagrożeniu dla ich środków na koncie, co miało skłonić je do podjęcia działań zabezpieczających. Często polegało to na wygenerowaniu kodu BLIK lub zainstalowaniu oprogramowania umożliwiającego zdalny dostęp do urządzeń ofiar.
Dokonali 82 przestępstw
Działając od listopada 2022 r. do czerwca 2023 r., oszuści dokonali 82 przestępstw, wyłudzając łącznie około 550 tys. zł. Środki były wypłacane z bankomatów lub przelewane na inne rachunki kontrolowane przez przestępców. W wyniku tych działań poszkodowanych zostało co najmniej 30 osób.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Postępowanie w tej sprawie prowadzone było przez policjantów z Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą. Pięciu z podejrzanych zostało aresztowanych. Prokuratura zarzuca im popełnienie przestępstw związanych z oszustwami komputerowymi oraz paserstwem.
Śląska policja podkreśla, że oszuści stosowali różne metody, aby przekonać ofiary do współpracy. Czasami informowali o podejrzanych transakcjach, innym razem o próbach pozyskania kredytu na ich konto lub wycieku danych. Wszystko to miało na celu wyłudzenie pieniędzy od nieświadomych zagrożenia osób.
Jak podano w policyjnym komunikacie, oskarżonym grozi kara do 8 lat więzienia.
Jak ustrzec się przed cyberprzestępstwem?
Funkcjonariusze przypominają, że "w ostatnim czasie oszuści nie tylko w rozmowie telefonicznej nakłaniają klienta do przekazania środków, ale coraz częściej przesyłają również do poszkodowanego wiadomość mailową z rzekomą umową przekazania zagrożonych środków na konto techniczne banku lub wysyłają na numer telefonu ofiary sms z numerem rachunku, na który należy przekazać środki".
Pamiętaj bądź ostrożny, nie ulegaj panice, kontaktuj się ze SWOIM BANKIEM korzystając z zasady: "rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund". Następnie, połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił do Ciebie. Koniecznie wybierz oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie - przypomniano w komunikacie.
Oszustwo lub jego usiłowanie należy zgłosić w banku i składając zawiadomienie na policji.